måndag 11 maj 2009

11 maj

Gu, jag är ledig imorgon. Insikt och avsikt blir att få stiga upp tidigt, med raska kliv in i badrummet för att där hoppa i badet, sitta och låta en aning för varmt vatten klättra uppåt, läsa, förmodligen blir det den glada vetenskapen av nietzsche igen, efter en stund banka i väggen som döljer badet för sovrummet där min fru ligger och sover, ropa att det är dags att gå upp och att jag vill ha kaffe i badkaret, och efter några sådana utrop stiger också hon upp och går och gör världens godaste morgonkaffe som hon strax lämnar på badkarskanten och säger godmorgon med en puss. Och i den bästa av världar sätter hon sig i badrummet och läser lite högt ur Robert Jordan-boken för mig och jag lägger mig ner i karet så att bara öronen sticker upp och jag njuter tills klockan slår kanske tio. Klockan tio stiger jag upp ur badet och äter en lätt grötfrukost och sätter mig ett slag vid datorn för att se om jag har fått någon post, vilket jag oftast har vid det laget och sen skriver jag en stund på några texter som ständigt flödar runt hjässan och behöver präntas ner. Oh en sån morgon. Jag vill nästan, och det är inte vanligt, gå och lägga mig snart för att jag längtar så.

en fågel
och ett s
ska jag bygga
in i mig
bli dess bo

s    s    s

2 kommentarer:

chr. sa...

Det är synd att jag måste gå till tåget halv nio. Och att vi inte har havregryn. Men kanske har vi bovete?
Och jag kan laga världens godaste morgonkaffe och sällskapa med dig en stund i badrummet. <3

johannes duelund sa...

:)