lördag 20 december 2008

Klockslagssnö

Får tiden att gå lite snabbare genom att engagera mig i sociala övningar, oftast med en bismak av alkohol och den sortens huvudvärk som endast blicken av en tom karta ipren kan måla. I går var jag på besök i Hässleholm, gillade att vi fastnade i en diskussion om textförståelse där alla var mot mig och förstås hade fel. Vi gick mellan två lägenheter, i den första låg det en massa böcker som man kunde kasta in i diskussionens värmade brasa, i den andra lägenheten drack vi likör och spelade våldsamt datorspel. Tyckte det var tråkigt att ingen ville diskutera mer. Ska skriva en text om det istället, diskutera med mig själv.

På tåget hem träffade jag lärarkandidatvän, hittade inte var jag lagt biljetten när konduktören kom och pratade med knarkare tills vi kom fram till stationen i Kristianstad. Jag hittade biljetten efter ett tag i ett fack i plånboken och slapp böta. Hade jag inte hittat biljetten skulle den snälla knarkaren betalat för mig, sa han. Konduktören såg lättad ut och sa att hon ju såg mig köpa biljetten på perrongen i Hässleholm.

Nu dricker jag julkaffe som är ganska gott, första kaffet för dagen, är lite rädd för kaffe ibland, att det ska sabba mitt hjärta eller min mage eller något. Lyssnar på Goldmund och läser lite i de dödas bok av Maria Lundquist. Googlade Maria Lundquist och såg att hon vann De nios lyrikpris i år. Här är en av de bästa dikterna i De dödas bok:

Omskuren, renad
går hon på gatan
uppkallad efter en krigsgud
hela natten har hon läst
i den salta boken
slickat sidorna, bränt tungan
på löften, stinna av säd
bättre tiga, slippa tala
äta stenar, kalk och krita
låta orden skava sönder
munnen, falla ner
som rännstenstoner.

Om lite mer än en timme kommer gäster hit. Vi ska spela poker, smutta på lätt berusande drycker, lyssna på pianotriomusik och våga vara lite ironiska eller riktiga, beroende på. Är alltid nervös innan jag ska vara social, om jag är tillräckligt rolig och underhållande. Ska försöka att låta gå ikväll, se vad som händer, hur det händer och fötter. Det får tiden att gå tills det är dags för mig att lämna Kristianstad och bada naken i den härligaste rena, vita snö.

2 kommentarer:

chr. sa...

ÅÅåååh! Jag längtar efter dig!!!!!!!!

Filippa Blug sa...

Gillar att jag känner som du. lalalala