tisdag 11 november 2008

11 november

Vaknade och mådde dåligt, orkade inte bada längre än en halvtimme, väckte Christina och frågade om hon inte ville vikariera för mig på morgonen. Hon var snäll och ville det, jag satte på kaffe och skar två brödskivor till henne medan hon gjorde sig i ordning.

Har suttit i någon timme och strösurfat i soffan med morgonteve i bakgrunden, sakta fått kontroll över illamåendet och tröttheten. Att det regnar ute förstör lite planen med lektionen i eftermiddag där eleverna ska börja filma. Funderar på om jag ska planera om och köra en lektion i skolans bio istället, visa några kortfilmer och diskutera till exempel maktförhållandets betydelse i dramaturgin, allegori och symbolism i film eller något. Beror på hur jag känner mig efter lunch.

Vill gå och lägga mig tidigt ikväll.

Läser Siddharta av Herman Hesse, än så länge inte lika gripen av den som av Stäppvargen, men läser vidare, den är ju kort. Kan inte slita mig från Hermines våldnad, tänker mycket på henne och Harry och ensamheten i getsemane örtagård.

Skissar på ett kvinnoporträtt i text, det är svårt att inte falla i alla möjliga gropar, fällor och obskyra referenser som bara jag själv kan följa. Hon har rött hår och en reserverad hållning, nästan utomvärldslig, frånvarande, drömmande, men ändå vild (redan där fällor och avgrunder i skildringen, men en rolig tankenöt).

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skissar också på ett kvinnoporträtt. Hennes hår är trassligt och blekt.

Joel Andersson sa...

Hur mycket av hennes kraft sitter i håret? Samsonette?

Anonym sa...

Samsonette? Nej. Jag har inte funderat så långt. Ganska mycket tänker jag mig.

Joel Andersson sa...

Om du inte har funderat så långt, får jag föreslå att det i alla fall är långt?