onsdag 12 november 2008

12 november

Gick upp strax efter klockan sex för att hinna med morgonrutinen att bada minst en timme, gärna en och en halv. Tänkte läsa ut Siddharta, men fastnade i andra tankar. Jag tänkte lite på vilken ingång jag ska lägga på min essä om islam, nu lutar det åt att försöka använda Hans Georg Gadamers syn på begreppet 'hälsa' (hämtat från Den gåtfulla hälsan) i kombination med 'sekularisering' och en allmän hermeneutisk utgångspunkt i förförståelse, verkningshistoria och syftandet till helhet. Med det hoppas jag kunna säga något intressant om muslimens inomvärldsliga fokus, det immanenta fokuset i att underkasta sig som en integrerad del i vardagslivet. Kanske kan det säga något även om den svenska relationen till det religiösa, privat och offentligt. Baaah, kanske? Får bada över den frågan fler gånger innan jag bestämer mig.

För övrigt gör badet det för mig som promenaden gjorde för Nietzsche. Att helt och fullt hänge sig åt tänkandet och samtidigt fly undan något som man inte kan komma ifrån. Mitt problem är väl att promenader generellt är nyttigare än långa bad. Men går det att ersätta det ena med det andra? Jag har hört om de som skiftar mellan att röka och snusa som ingenting.

Idag har jag blivit kallad för galen. Jag försökte vänja mig vid det en stund, dröja kvar i känslan, hur det var, och det var inte helt fel men jag kände mig lite missförstådd ändå. Sen har jag försökt undervisa i ljudteknik utan någon teknik då någon annan lärare hade slarvat bort nyckeln till skåpet där all den dyra tekniken göms undan för tjuvar. Då kände jag mig också lite galen, tänkte för en stund att vi kunde rita ljudvågor tillsammans med penna och papper. Istället höll jag en kort men inspirerad föreläsning om tolkning, då eleverna är i färd med att tolka en av två noveller som de har att välja mellan, där den ena är Dagermans "Att döda ett barn". Sen kollade vi på youtube, några elever visade mig hur någon har dubbat Sagan om ringen på ett humoristiskt sätt. Jag förstod humorn, lite i alla fall, men kände mig ändå lite gammal. Då kunde jag berätta att de som väljer ljud som inriktning till tvåan just kommer att få dubba korta filmklipp.

Var också på en kort promenad med Alma och tittade på en flagga som någon hängt upp utanför ett öde hus strax bortanför tågstationen. Jag tyckte det var kul att Lundarörelsen får lite ringar på vattnet och blir större än sig själv. Vad jag har hört från husockupationerna gillade jag att de som var litet ansvariga bar kostym och deras absoluta drog- och alkoholförbud i huset. Så länge det är fredligt och utfört i god ton tycker jag också det är sympatiskt att kämpa för boende åt alla.



Nu funderar jag på om jag ska gå på skolans poesiafton som är ikväll, innan jag ska vinka av Christina vid tåget som hon tar upp till Stockholm för en veckas forskning på Kungliga Biblioteket. Och jag funderar på om jag ska bjuda hem någon mer än Viktor och Kristian till min salong ikväll för att dricka öl eller vin eller grappa och lyssna på opera (på skoj).

Imorgon ska jag vara mattelärare, det är kul med sådana maskerader där man kan leka personlighetsdrag som man egentligen saknar.

Allt gott.



Inga kommentarer: