torsdag 5 februari 2009

Emfas

gav mig av ut på cykel
sök mark, träsk, träd
vatten, jag gillar
vatten, sump, pöl

mamma vinkar
jag trampar
stig, landsväg
stopp, blomma
fota bänk
sitta
minnas här just här
en kram som aldrig
blev mer än just kram
efter telefonsamtal
telefonsamtal, bön
kanske gråt, jag höll inne
du grät, ville mig
kram kram kram
tonårsfrustration

kamera med, egopics
egopics och pics på
blommor, vatten,
billyktor bortifrån
mot mörkret, mot mörka
moln, himlens djupa
cykel grusväg sjö
här en åker
här var det översvämning
jag minns den
minns den så tydligt
rörde den aldrig
den rörde mig inte
men jag i bil bredvid
förbi, morgon morgon
morgon, varje dag
och hem, och hem

farmor och vatten
hon ville det
hela byn visste det
visste det
jag och farmor
vi delar samma doft
doft av våtmark
vildmark i passiv form
våtmark, våldsmark
läste hesse och ville bära märket
först senare senare
gav mig till mark
gav mig hän

lägg dina armar om mig
kram kram förbi bilar
vi far förbi bilarna
som står stilla
när vi kramas
rastplatsen
torsebro
tvåtusentals
drömt

du beskrev din erotiska dröm för mig
om en björn, ett altare och
och

cykel hem landsväg, grusväg
där är skylten som pekar hem
där ser jag den
och svänger av vägen
av vägen

Inga kommentarer: