tisdag 10 februari 2009

Ljushår

Solstrålarnas bromsspår
doften av bränt ljus
luktar ner hela himlen
vrider upp sinnesnärvaron
och din frånvaro

hur du ständigt undviker att bli träffad
i galen dans undan ljusets kulsprutesalvor
hur ljusets hastighet aldrig aldrig
är snabbare och överraskar dig
och hur jag james deanar mig 
i alla försök att möta dig på fel sida av vägen
"That guy's got to stop... He'll see us"
men jag har ingen myt av mig själv att stiga in i
och alla kliv över fiktionens stängsel är
stängda för mig

och jag ser på teve, jag tittar på teve
insektar mig mot glödlampans sprakande tysta gnistor
i konstgjord konstords död
solens hundrafyrtionio miljoner kilometers avstånd
sliter sönder min kropp med sitt öronbedövande dån
som inte ens bärnsten skyddar längre mot
inte ens bärnstens tidlöshet skyddar länge mot
om vi går till fots genom solsystemet
inte glider lika kungligt som blåvalen genom rymden
som blåvalen tränger sig fram genom rymdrummets
tunga eller svarta eller genomskinliga massa
helt tyst, stumt, framåt. Genom teven.

Solstrålarnas bromsspår
doften av bränt ljus
luktar ner hela rymden
spår av närvaro
genomträngd, frontalkrockad närvaro
min härvaros och duvaros
mosade lik, hänger ut genom rutan
som tandkräm pressad ur tub
på ett flottigt, ljusbrunt handfats yta
sprucken emalj, sönderfrätt
ljusårs ljusårs avstånd mätt
i nedslagets energi, kraft
vi som inte klarade oss, sprack.
Ha! Vi som inte klarade oss...
Vi... som inte klarade oss...

Inga kommentarer: