onsdag 4 februari 2009

Gräsmattan, dagen då det blåste

Jag tår inte mer till marken
häl sa himlen balanserat

       ***

zoom in, manual focus
klipp, edit, där, precis där
när flickrösten sjunger
och man undrar: vem är hon?
Just då: space kolon etcetera
kontroll allt delete
"Meeii yoooo looow ja si rei"
ah, hon, jag vet inte vem
sjunger så vackert
hon har så fin bröst

       ***

Top 100 lästa
Senast lästa
25 miljoner i bibliotek
hur många lånar man inte
bara för att somna
och aldrig aldrig
ta sig igenom
- som om boken
var ett hinder att
ta sig genom.
Så måste det vara

        ***

höfter piskar mig konvulsiviskt
rödar naglar gräver smärtans hål
i min hand, fröken blir arg,
jag skyller på katten och gillar
att vi delar en hemlighet
som inte ens fröken går på.
Den där leken som är så nära
och ändå helt motsatt det vuxna
allvaret. Vad ska amma säga,
längre sträcker sig inte konsekvenserna
och mitt röda blod som ymnigt
smetar runt din vassa, något
kantiga nagel på ryggen av min hand
där jag nu tatuerat in minnen av såret för alltid
det luktar absolut ingenting
men känns skönt mot din smala handled
där det fläckar som av slump påmålat
en bit ifrån kärleksaktens skådeplats.
som en profetia om dina framtida blodfläckar
på handled och vuxenhet.
DÅ var jag inte längre där
och du var inte heller där
smärtan har lämnats att plåga sig själv
eller minnet av sin tid
i ensamhet hos
antar jag
bara
mig.

         ***

Jag tår inte mer till marken
häl sa himlen balanserat
härifrån ser allt så tvåsamt ut
jag står inte ut.

         ***

zooma mera, närmre
blödigare
fokus
kamera
skjut.

Inga kommentarer: